Файл статьи: PDF
Аннотация: В контексте концепции отношений личности и в русле теоретико-методологических подходов, разработанных классиками российской психологии и педагогики XX в., а также с опорой на авторскую структурную модель социальной реабилитации лиц с ограниченными возможностями здоровья в результате теоретического анализа раскрываются релятивная природа и психологическая сущность предмета педагогической реабилитации. Статья базируется на социально-политическом понимании социальной реабилитации инвалидов, при котором она предстает как многомерный феномен, допускающий классификации по различным основаниям (с видовой (морфологической) точки зрения: трудовая, бытовая, культурная реабилитация; в динамическом (стадиально-уровневом) аспекте: первоначальная, элементарная, полная; в инструментальном (технологическом) аспекте: медицинская, инженерная, психологическая, педагогическая). Педагогическая реабилитация является деятельностно-педагогическим вариантом всего процесса реабилитация, поскольку представляет собой осуществление мероприятий по формированию у лиц с ограниченными возможностями здоровья специфических знаний, умений, навыков и личностных свойств, необходимых для участия в социальной практике. Основным предметом такой реабилитации являются внешние связи личности, проявляющиеся в ее отношении к различным объектам действительности. Отношение трисоставно и включает когнитивный (познавательный), аффективный (эмоциональный) и конативный (поведенческий) компоненты. Предлагается классификация по объектам отношения: отношение инвалида к другим, к себе, к предметам труда, быта и культуры.
Ключевые слова: лица с ограниченными возможностями здоровья; социальная реабилитация инвалидов; педагогическая реабилитация инвалидов; отношения личности; когнитивный, аффективный и конативный компонент отношения; сферы труда, быта и культуры.
Abstract: In the context of the conception of personal relations and in line with the theoretical and methodological approaches, developed by the classics of the Russian psychology and pedagogy of the 20th century, as well as with reference to the author's structural model of social rehabilitation of persons with health disabilities and on the basis of results of a theoretical analysis, the article reveals the relative nature and the psychological essence of the object of pedagogical rehabilitation. The article is based on socio-political understanding of social rehabilitation of people with limited health abilities according to which rehabilitation becomes a poly-dimension phenomenon admitting of classification on various principles (from the species (morphological) point of view: labor, everyday, cultural rehabilitation; in the dynamic (stage-hierarchical) aspect: initial, elementary, complete; in the instrumental (technological) aspect: medical, engineering, psychological, pedagogical). Pedagogical rehabilitation is an activity-based pedagogical variant of the whole process of rehabilitation as it represents realization of measures aimed at the formation of specific knowledge, habits and skills and personal properties necessary for the people with health disabilities for participation in social practice. External relations of such a person reflected in their relation to various objects of reality constitute the target of rehabilitation of this kind. The relation is tripartite and includes the cognitive (knowledge-based), affective (emotional) and conative (behavioral) components. The article also presents a classification according to the objects of relation: relation of a person with health disabilities to others, to oneself, to the objects of work, everyday life and culture.
Key words: people with limited health abilities; social rehabilitation of people with limited health abilities; pedagogical rehabilitation of people with limited health abilities; personal relations; cognitive, affective and conative components of relations; spheres of labor, everyday life and culture.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.