Файл статьи: PDF
Аннотация: Рассматривается проблема развития системы подготовки учителя-дефектолога в аспектах внедрения и преемственности государственных стандартов высшего образования и решения задач модернизации педагогического образования. Показаны возможности применения компетентностного подхода в подготовке бакалавров и магистров по направлению «Специальное (дефектологическое) образование» через выполнение требований федерального государственного стандарта по данному направлению. Раскрыт модульный принцип разработки образовательных программ подготовки будущего учителя-дефектолога, показана возможность реализации принципа в организации сетевого взаимодействия образовательных организаций.
Ключевые слова: образовательные стандарты, образовательные программы подготовки учителя-дефектолога, сетевое взаимодействие, модульный принцип разработки образовательных программ.
Abstract: The article dwells on the problem of development of the system of training teacher-defectologists in the aspects of implementation and continuity of the Federal State Educational Standards and solution of the problems of modernization of pedagogical education. The authors demonstrate the possibilities of application of the competence approach to training bachelors and masters in the field of “Special (Defectological) Education” through realization of the requirements of the Federal State Educational Standard in the given field. The article also describes the module principle of design of educational programs of training future teacher-defectologists and illustrates the possibility of realization of this principle in the organization of network communication between educational institutions.
Key words: educational standards, educational programs of teacher-defectologists training, network communication, module principle of development of educational programs.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.