Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье рассматривается проблема готовности педагогов массовой школы к работе с детьми с особыми образовательными потребностями как условия, во многом определяющего успешность совместного (интегрированного) обучения. В структуре готовности педагогов к реализации основной общеобразовательной программы с участием обучающихся с ОВЗ наряду с когнитивным выделен личностный компонент. Раскрыто содержание понятия «личностная готовность педагога». Повышение квалификации в области инклюзивного образования, овладение знаниями о людях с ограничениями здоровья должно находиться в единстве с осмыслением педагогом его собственного отношения к имеющимся у человека психическим и физическим особенностям, к существующим различиям между людьми. Выделены и описаны критерии, являющиеся показателями личностной готовности. Это позволит педагогу эффективно осуществлять работу по формированию адекватных отношений между ребенком с особыми образовательными потребностями, его одноклассниками, родителями, что является, согласно ФГОС, обязательным направлением психолого-педагогической поддержки ребенка с ОВЗ в условиях класса общеобразовательной школы.
Ключевые слова: инклюзивное образование; инклюзия; личностная готовность педагога; педагоги; дети с ограниченными возможностями здоровья; ограниченные возможности здоровья; толерантность.
Abstract: The articles considers the problems of personal preparedness of mass school teaches for work with children with special educational needs as a prerequisite which determines the success of inclusive (integrated) education. Alongside with the cognitive component (represented by a system of meanings), the personal (attitude-based) component has been identified within the structure of teachers' preparedness to implement the main curriculum of general education in a class of pupils with special educational needs. The article defines the notion of "teacher's personal preparedness". Inservice training in the field of inclusive education, acquisition of medical, psychological and pedagogical knowledge about people with disabilities should be integrated with the teacher's own reflection of their attitude to the student’s special mental or physical features and to the existing differences between people. The article singles out the criteria indicating personal (attitude-based) preparedness. This will enable the teacher to efficiently work towards building adequate relations between the child with special educational needs and their classmates and parents, all of which, as stated in the Federal State Educational Standards, is a compulsory area of psychological and pedagogical support for children with disabilities in the conditions of a general education school.
Key words: inclusive education; inclusion; personal preparedness of a pedagogue; pedagogues; children with disabilities; disabilities; tolerance.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.