Файл статьи: PDF
Аннотация: Цель статьи состоит в рассмотрении спектра проблем, связанных с трудностями в развитии универсальных учебных действий (УУД) учащихся, представленных в одноименной Концепции с позиции психологии, и в раскрытии сущности инновационных квант-технологий формирования смыслового аудирования как универсальной метапредметной компетенции обучающихся. Методологической основой исследуемой проблемы выступает новая область психолингвистики как теории речевой деятельности (А. А. Леонтьев) — психолингвистика детского развития, изучающая вопросы взаимосвязанного развития личности и сознания в ходе овладения речевой деятельностью (на родном, неродном, иностранном языке, языке учебного предмета). Предметом обсуждения являются инновационные квант-технологии формирования смыслового аудирования как универсальной компетенции, которую необходимо развивать в комплексе у учащихся разных категорий (одаренных, в норме, «группы риска», с ОВЗ) в условиях элитарного, нормативного, инклюзивного, специального образования. Область применения. В статье дано подробное описание алгоритма поэтапного внедрения универсальных квант-технологий формирования смыслового аудирования младших школьников в образовательную практику, обеспечивающих профилактику, развитие и коррекцию нарушений коммуникативно-речевой сферы личности обучающихся. В заключении делается вывод о том, что квант-технологии формирования смыслового аудирования как универсальной компетенции позволяют развивать не только аудитивные способности и самостоятельность мышления младших школьников, но и создают основу для развития, профилактики и коррекции нарушений коммуникативно-речевого развития учащихся.
Ключевые слова: универсальные учебные действия; универсальные метапредметные компетенции; виды речевой деятельности; речевая деятельность; младшие школьники; смысловое аудирование; квант-технологии; понимание текста; психолингвистика.
Abstract: The aim of the study is to consider a range of issues related to the difficulties in the development of universal learning actions (ULA) of pupils, presented in the Conception of the same name, from the position of psychology and to explore the essence of innovative quantum technologies of semantic comprehension skills formation as a universal metasubject competence of learners. A new area of psycholinguistics as a theory of speech activity (A. A. Leont'ev) – psycholinguistics of children’s development studying issues of interrelated development of personality and consciousness in the course of speech acquisition (in the native or for-eign language or in the language of the subject learned) – determines the meth-odological foundations of the problem under consideration. The object of discussion includes innovative quantum technologies of semantic comprehension skills formation as a universal compe-tence which should be developed in pupils of various categories (gifted, typical, risk-group and those with disa-bilities) under the conditions of elite, typical, inclusive and special education. Field of application. The article provides a detailed description of the algorithm of stage-by-stage implementation into the process of practical teaching of universal quantum technologies of semantic comprehension skills formation in junior schoolchildren ensuring prevention, development and correction of disorders of the verbal communication sphere of a person. By way of summing up, the author makes a conclusion that quantum technologies of semantic comprehension skills formation as a universal competence allow developing not only auditive abilities and independent thinking of junior schoolchildren but also create a foundation for development, prevention and rehabilitation of disorders of verbal communicative development of learners.
Key words: universal learning actions; universal metasubject competences; kind of speech activity; speech activity; junior schoolchildren; semantic comprehension; quantum technologies; text comprehension; psycholinguistics.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.