Файл статьи: PDF
Аннотация: Представлены результаты научно-практической деятельности педагогов и психологов, направленные на комплексную помощь недоношенному ребенку и его семье на втором этапе выхаживания. Раскрыты условия проведения педагогического консультирования матерей по вопросам воспитания и развития психических возможностей новорожденного. Изложена последовательность организации педагогических занятий в процессе реабилитации, содержание деятельности педагога-дефектолога в стационаре второго этапа выхаживания
Ключевые слова: ранняя педагогическая помощь, психологическая поддержка, новорожденные высокого риска, комплексная реабилитация, качество жизни, профилактика социального сиротства.
Abstract: The content of correctional and pedagogical help to infants with combined disorders of psychophysical development is presented. Conditions of carrying out pedagogical consultation of mothers concerning education and development of mental possibilities of infants are revealed. The sequence of organization of pedagogical training in the rehabilitation process, as well as the content of defectologist activities in a second stage hospital of special care, are stated. The effective methods and techniques of pedagogical influence on the course of mental development of infants with nervous system organic pathologies are specified.
Key words: early pedagogical help, psychological support, high-risk infants, complex rehabilitation, quality of life, prevention of child abandonment.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.