Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье рассматривается многолетний опыт руководства семейным воспитанием позднооглохших детей, анализируются основные направления работы с детьми, утратившими слух, и их родителями. Новизна исследования заключается в выявлении реакции родителей на потерю слуха ребенка, особенностей их специального обучения, разработке программы коррекционной помощи семье. На основе комплексного изучения научно-теоретических и учебно-методических источников, практической деятельности с семьями позднооглохших детей раскрывается значимость восстановительно-коррекционного обучения позднооглохшего, преодоление болезненной реакции родителей на слухоречевые нарушения ребенка. Рассматриваются формы организации работы с родителями оглохшего, возможности их участия в восстановительном обучении ребенка, развитии его речевого общения и слухового восприятия. Важное место отводится индивидуальным и групповым занятиям с членами семьи по организации общения с позднооглохшим на основе чтения с губ, по развитию голоса и произношения. Убедительно показано, что полноценная реабилитация утратившего слух ребенка и получение им качественного образования возможны только при условии квалифицированного руководства семейным воспитанием позднооглохших детей. Результаты исследования могут найти применение в расширении методического кругозора сурдопедагогов и совершенствовании коррекционно-воспитательной работы с неслышащими детьми.
Ключевые слова: позднооглохшие дети; сурдопедагогика; дети с нарушениями слуха; нарушения слуха; семейное воспитание; коррекционное обучение; речевое общение; чтение по губам; психокоррекционная помощь.
Abstract: The article discusses longstanding experience of monitoring family education of children with late onset hearing loss and analyzes the main spheres of work with deaf children and their parents. The novelty of the study consists in identification of the parents’ reaction to the loss of hearing by their child, the peculiarities of their special education, and the development of a special program of rehabilitation for the family. The significance of logopedic rehabilitation of children with late onset hearing loss and efforts to improve the parents’ painful reaction to the loss of hearing by their children are revealed on the basis of a comprehensive study of scientific, theoretical and educational sources and practical experience of work with the families of such children. The article dwells on the forms of organization of the work with the parents and the opportunities of their participation in the child's rehabilitation and development of their verbal communication and auditory perception. An important place is given to individual and group classes with the family members on organization of communication with deaf children on the basis of lip reading, on training voice and pronunciation. It has been convincingly shown that the complete rehabilitation of a child with late onset hearing loss and the chance to get a high quality education by them are possible only under the conditions of qualified monitoring of family education. The results of the study can find application in expanding the methodological horizons of special education teachers and improving the family education of children with late onset hearing loss.
Key words: children with late onset hearing loss, surdopedagogy; children with hearing impairments; family education; special education; verbal communication; lipreading; psychological rehabilitation.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.