Архив журнала
ОШИБКИ СОПРОВОЖДЕНИЯ
- 567
- Рубрика: УЧЕНЫЕ – ПРАКТИКАМ
- Файл статьи: PDF
Аннотация: Автор на личном
примере слепоглухого с опорными проблемами иллюстрирует такие фундаментальные психолого-педагогические
принципы, как абсолютную необходимость понимать инвалида, приспосабливаться к его возможностям и исходить из них, а не из своих страхов и
«зрячеслышащих» поведенческих стереотипов, навязываемых инвалиду.
Представлены практические рекомендации, которые можно применять не только в случае сопровождения инвалида, но
и в других ситуациях.
Ключевые слова: слепоглухота;
психолого-педагогическое сопровождение
Abstract: Based on the personal
experience of deaf and blind, the author
illustrates such fundamental psychological and pedagogical principles as the necessity to understand the disabled, to
adapt to his/her abilities, take into account his/her abilities and to be guided
by them and not by one’s own fears and
“sighted-and-able-to-hear” behavioral
stereotypes imposed on a disabled person. Practical recommendations are given, which can be followed not only in the
case of assisting disabled people, but also
in other situations.
Key words: deaf and blind, psychological and pedagogical assistance.