Файл статьи: PDF
Аннотация: Статья посвящена проблеме определения компонентов самоконтроля как системы самостоятельных действий учащегося с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), осуществляющего интеллектуальное и речевое сопровождение выполнения учебной задачи. Предметом исследования являются регулятивные учебные действия учащихся с ОВЗ, развитие которых у младших школьников с нарушениями слуха, зрения, речи, опорно-двигательного аппарата, задержкой психического развития, расстройствами аутистического спектра в свете официальных требований ФГОС НОО является для педагога обязательным. Цель работы заключается в раскрытии детерминант самоконтроля учащихся с разными категориями нарушений развития. Методологический аппарат исследования составили теоретический анализ научных литературных источников, логический метод индукции. Результатами работы выступают искомые детерминанты — психологический и речевой критерии, по-разному проявляющиеся в ходе регулятивных учебных действий у исследуемых категорий детей. Итоги исследования представлены в виде таблиц «Психологические и речевые детерминанты самоконтроля» и «Наиболее подверженные сбою регулятивные учебные действия у разных категорий учащихся с ОВЗ и пути коррекции». Полученные данные будут полезны учителю для осуществления дифференцированного подхода, для выбора тождественных методов, приемов развития самоконтроля у младших школьников с ОВЗ с учетом специфики нарушений. Выводы свидетельствуют о значительном практическом потенциале исследования, продолжение которого будет эффективным для нужд коррекционной педагогики.
Ключевые слова: регулятивные учебные действия; самоконтроль; саморегуляция личности; психологические детерминанты; речевые детерминанты; младшие школьники; ограниченные возможности здоровья; ОВЗ; дети с ограниченными возможностями здоровья.
Abstract: The article is deals with the problem of identification of the components of self-control as a system of independent actions of a student with a disability who performs intellectual and verbal commentary of implementation of an educational task. The object of the study includes regulatory learning actions of pupils with disabilities, the development of which in junior schoolchildren with hearing, vision, speech, musculoskeletal disorders, disorders of psychological development, and autism spectrum disorders is obligatory for the pedagogue in the light of the official requirements of the Federal State Educational Standard for the Primary General Education. The aim of the study is to reveal the determinants of self-control of pupils with different categories of de-velopmental disorders. The methodological apparatus of research consists of: a theoretical analysis of scientific literature sources and a logical method of induction. The results of the work are presented by the determinants under identification – psychological and verbal criteria, which are manifested differently in the course of regulatory learning ac-tions in the categories of children studied. The results of the study are presented in the form of tables “Psychological and verbal determinants of self-control” and “Regulatory learning actions at risk for failure in different categories of pupils with disabilities and ways of treatment”. The data obtained can be useful for the teacher to implement a differentiated approach, to choose feasible methods and techniques of developing self-control in junior schoolchildren with disabilities, taking into account the specificity of impairments. The conclusions indicate a significant practical potential of the study, the continuation of which might be effective for the needs of special pedagogy.
Key words: regulatory learning actions; self-control; self-regulation of personality; psychological determinants; speech determinants; junior schoolchildren; disabilities; SEND; children with disabilities.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.