Архив журнала
Информационно-коммуникационная компетентность учителя-дефектолога в образовательном пространстве обучающихся с умственной отсталостью: уровни сформированности, способы повышения
- 546
- Файл статьи: PDF
Аннотация: В XXI веке ключевой компетентностью человека является информационно-коммуникационная. В статье представлены материалы, раскрывающие информационно-коммуникационную компетентность педагога-дефектолога в образовательном пространстве обучающихся с умственной отсталостью. Актуальность проблемы обосновывается необходимостью применения информационно-коммуникационных технологий в образовательном пространстве обучающихся с умственной отсталостью, эффективность использования которых во многом зависит от сформированности информационно-коммуникационной компетентности учителя-дефектолога. Вместе с тем данный вопрос в научно-педагогической литературе практически не освещен.
Проведен анализ понятий «компетентность», «информационно-коммуникационная компетентность» и уточнено понятие «информационно-коммуникационная компетентность учителя-дефектолога», которое может рассматриваться как комплекс качеств личности, обеспечивающих гибкость и готовность к изменениям в условиях информатизации образования.
Показаны результаты сформированности ИКТ-компетентности учителя-дефектолога в области применения информационно-коммуникационных технологий в урочной деятельности обучающихся с умственной отсталостью. Предложены способы формирования информационно-коммуникационной компетентности учителя-дефектолога. Рассмотрена структура подготовки специалистов к применению информационно-коммуникационных технологий в профессиональной деятельности.
Ключевые слова: учителя-дефектологи; информационно-коммуникационные технологии; информационно-коммуникационная компетентность; олигофренопедагогика; умственно отсталые дети; умственная отсталость.
Abstract: In the 21st century, information and communication competence is a key human competence. The article presents materials that reveal the information and communication competence of a teacher-defectologist in the educational space of students with intellectual disability. The urgency of the problem rests on the need to use information and communication technologies in the educational space of students with intellectual disability, the effectiveness of which largely depends on the formation of information and communication competence of the teacher-defectologist. However, this issue has been practically overlooked in the theoretical pedagogical literature.
The article analyzes the concepts of “competence”, “information and com-munication competence” and clarifies the concept of “information and com-munication competence of a teacher-defectologist”, which can be considered as a set of personal qualities ensuring flexibility and readiness for change under the conditions of informatization of education.
The article presents the results of for-mation of the information and commu-nication competence of a teacher-defectologist in the field of application of information and communication tech-nologies in the classroom activities of students with intellectual disability. The authors suggest the methods of formation of the information and com-munication competence of a teacher-defectologist and describe the structure of training specialists to use information and communication technologies in their professional activity.
Key words: teachers-defectologists; information and communication technologies; information and communication competence; olygophrenopedagogy; children with intellectual disability; intellectual disability.