Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен компаративный историко-педагогический анализ развития сурдопедагогики в России и передовых странах мира в различные исторические периоды, выявлены истоки сравнительных исследований в области образования детей с нарушением слуха. На конкретных примерах показаны формы и направления международного взаимодействия ученых и сурдопедагогов-практиков в совершенствовании методов обучения глухих основам наук и словесной речи. Рассмотрены сегодняшние формы интеграции специалистов в международное образовательное пространство. Среди них отмечены научные поездки, стажировки, командировки, обмен опытом работы, научная переписка, участие в конференциях и съездах учителей, подготовка учебно-методических публикаций. Обосновывается значимость открытия училищ для глухих детей в формировании научно-теоретических основ в сурдопедагогике и появлении первых учебно-методических трудов. Представлена плеяда выдающихся отечественных и зарубежных ученых, определивших развитие сурдопедагогики в XIX—XX веках. Раскрыто отношение специалистов к использованию разных форм речи в обучении и общении неслышащих детей. На примере дискуссий продемонстрировано стремление сурдопедагогов к применению словесных форм коммуникации в обучении детей с нарушением слуха. Выявлена роль сравнительных исследований в обогащении научного и учебно-методического потенциала сурдопедагогики как отрасли научного знания. Доказана необходимость активизации проведения учеными-сурдопедагогами России и зарубежных стран компаративных научно-теоретических и прикладных поисков, направленных на обновление методологического базиса современной педагогической науки.
Ключевые слова: сурдопедагогика, сурдопедагоги, нарушения слуха, дети с нарушениями слуха, глухие дети, системы обучения, сравнительный анализ, международное взаимодействие, жестовая речь, учебно-методический потенциал, училища глухих.
Abstract: The article presents a comparative historical-pedagogical analysis of the development of surdopedagogy in Russia and the developed countries of the world in various historical periods and traces the origins of comparative studies in the field of education of children with hearing impairment. The authors demonstrate the forms and areas of international interaction between scholars and practical surdopedagogues in improving methods of training deaf students in the fundamentals of sciences and verbal speech on concrete examples. The present forms of integration of specialists into the international educational space are also considered. Among them are research trips, internships, business trips, exchange of work experience, scientific correspondence, participation in conferences and congresses of teachers, and preparation of educational and methodological publications. The authors substantiate the significance of the opening of schools for deaf children in the formation of research and theoretical foundations in surdopedagogy and the emergence of the first educational and methodological works. A galaxy of out-standing domestic and foreign scholars who determined the development of surdopedagogy in the 19th -20th centuries are presented and the attitude of specialists to the use of various forms of speech in learning and interaction of deaf children is revealed. The desire of surdo-pedagogues to use verbal forms of communication in teaching children with hearing impairment has been demonstrated by the example of discussions. The study has revealed the role of comparative research in enriching the scholarly and educational potential of surdopedagogy as an area of scientific knowledge. The article has proved the necessity of activation of comparative research-theoretical and applied investigations of scholars and practical pedagogues of Russia and foreign countries aimed at updating the methodological foundations of the modern pedagogical science.
Key words: surdopedagogy, surdopedagogues, hearing impairment, children with hearing impairment, deaf children, systems of education, comparative analysis, international cooperation, sign language, learning-methodological potential, schools for the deaf.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.