Файл статьи: PDF
Аннотация: Публикация посвящена решению проблемы совершенствования содержания и организации коррекционно-развивающей работы по развитию связной речи дошкольников с речевыми нарушениями средствами детской художественной литературы, что обеспечивает разностороннее развитие старших дошкольников с общим недоразвитием речи. Предметом исследования является содержание коррекционно-развивающей работы по развитию связной речи старших дошкольников с общим недоразвитием речи средствами детской художественной литературы в структуре ФГОС дошкольного образования. Цель данной публикации состоит в определении путей коррекционно-логопедической работы по развитию связной речи дошкольников с речевыми нарушениями на материале детской художественной работы. Представлена методика обследования репродуктивной и реконструктивной деятельности дошкольников, которая включала две серии заданий, направленных на анализ смыслового программирования и репродуцирования текстовой информации, а также на оценку возможностей творческого рассказывания. По результатам анализа экспериментальных данных авторами разработана модель коррекционно-развивающей работы по развитию связной речи старших дошкольников с ОНР средствами детской художественной литературы, включающая следующие компоненты: формирование психофизиологических предпосылок овладения связной речью; формирование лингвистических предпосылок овладения связной речью; формирование репродуктивно-творческой деятельности. Предложенная модель с описанием ее структурных компонентов может использоваться в системе коррекционных занятий, направленных на развитие связной речи детей с общим недоразвитием речи.
Ключевые слова: дети с нарушениями речи; нарушения речи; ОНР; общее недоразвитие речи; дошкольная логопедия; дошкольники; связная речь; развитие речи; детская литература; пересказы; творческое рассказывание.
Abstract: The study is devoted to the solution of the problem of improvement of the content and organization of rehabilitation-educational work on the development of coherent speech in preschool children with speech disorders by means of children’s fiction, which ensures comprehensive development of senior preschoolers with general speech underdevelopment. The study focuses on the content of rehabilitation-educational work on the development of coherent speech in senior preschool children with general speech underdevelopment by means of children’s fiction in the structure of the Federal State Educational Standard for preschool education. The purpose of this publication is to determine the ways of rehabilitation-logopedic work on the development of coherent speech in senior preschool children with speech disorders on the material of children’s fiction. The article presents the methods of observation of the reproductive and reconstructive activity of preschool children, which included two series of tasks aimed at the analysis of semantic programming and reproduction of textual information and at assessment of the potential of creative storytelling. On the results of the analysis of experimental data, the authors have developed a model of rehabilitation-educational work on the development of coherent speech in senior preschool children with general speech underdevelopment by means of children’s fiction, including the following components: the formation of psycho-physiological prerequisites for the ac-quisition of coherent speech; the formation of linguistic prerequisites for the acquisition of coherent speech; the formation of reproductive-creative activity. The suggested model with the description of its structural components can be used in the system of rehabilitation lessons targeted at development of coherent speech in children with general speech underdevelopment.
Key words: children with speech disorders; speech disorders; GSU; general speech underdevelopment; preschool logopedics; preschool children; coherent speech; speech development; children’s literature; retelling; creative storytelling.

Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.