Архив журнала
Значение работ Н. Н. Трауготт для логопедии
- 649
- Файл статьи: PDF
Аннотация: Очерк жизни и деятельности Н. Н. Трауготт, внесшей исследованиями в области физиологии высшей нервной деятельности значительный вклад в теорию и практику дефектологии. Н. Н. Трауготт впервые изучает работу слухового анализатора при детской тугоухости, алалии и афазии. С помощью условно-рефлекторной методики ей удается выявить своеобразную неполноценность слуховой функции у детей с сенсорной алалией, т. е. у детей, у которых при наличии слуха понимание и собственная речь отсутствуют. Наряду с изучением механизмов алалии, что имеет важное теоретическое значение, Н. Н. Трауготт уделяла внимание вопросам организации и методики практической речевой работы с такими детьми. Отличительной чертой ученого было стремление соединить академическую науку, теорию с живой практической работой. С конца 60-х годов она проводит разборы детей с речевой патологией в поликлинике № 19 г. Ленинграда. Многое из научного наследия Н. Н. Трауготт еще ждет применения в теории и практике дефектологии.
Ключевые слова: высшая нервная деятельность; афазия; патологии развития; дифференциальная диагностика; логопедия; научная деятельность; научные труды; нейрофизиологи.
Abstract: The article presents an essay about the life and activity of Natal'ya Nikolaevna Traugott who made a significant contribution to the theory and practice of logopedics by her research in the field of physiology of higher nervous activity. N.N. Traugott was the first to study the work of auditory analyzer in cases of child hearing loss, alalia and aphasia. With the help of the methods of conditioned responses she manages to reveal specific inadequacy of the hearing function in children with sensory alalia, i.e. in hearing children who can hear but cannot comprehend and speak them-selves. Alongside her study of the mechanisms of alalia, which is a significant theoretical contribution, N.N. Traugott paid attention to the issues of organization and methods of practical work on the articulation of such children. The significant feature of the scholar consisted in her intension to bring academic science and theory closer to real practical activity. From the late 90s, she conducts observations of children with speech pathology in Leningrad outpatient clinic No 19. Many ideas from the scientific legacy of N.N. Traugott are still to be used in the theory and practice of defectology.
Key words: higher nervous activity; aphasia; pathology of development; differential diagnostics; logopedics; scientific activity; scientific works; neuro-physiologist.