Файл статьи: PDF
Аннотация: В современной логопедии недостаточно представлен комплексный подход к изучению фразовой речи пациентов с речевыми нарушениями, возникшими вследствие очагового поражения головного мозга. Цель публикации заключается в определении методологических основ исследования и в представлении методики изучения фразовой речи больных с афазией с лингвистических позиций. В работе автор акцентирует внимание на необходимости многоаспектного (структурного, семантического и коммуникативного) исследования синтаксиса фразовой речи при афазии. В статье проводится анализ отечественной и зарубежной научной литературы по проблеме исследования, раскрываются основные лингвистические аспекты изучения синтаксиса речи. На основе проведенного анализа литературных данных определяется методологически обоснованный способ исследования, раскрывается структура и содержание методики логопедического обследования и лингвистического анализа речи лиц с афазией, формулируются критерии оценки. Материалом лингвистического анализа являются образцы речевой продукции, полученные в ходе логопедического обследования. В статье представлены предварительные результаты оценки состояния фразовой речи больных с афазией. Последующее комплексное изучение нарушенных характеристик синтаксиса речи (структурных, семантических, коммуникативных) позволит дать обоснование выбора стратегии персонализированного восстановления коммуникативной функции речи, определить ресурсы повышения эффективности педагогического (логопедического) воздействия в системе реабилитации пациентов с афазией.
Ключевые слова: логопедия, афазия, нарушения речи, лица с нарушениями речи, развитие речи, речевая деятельность, фразовая речь, синтаксис, методика обследования
Abstract: In modern logopedics, an integrated approach to the study of phrasal speech of patients with speech disorders that have arisen as a result of focal brain damage is insufficiently represented. The aim of this publication is to determine the methodological foundations of the study and presentation of the methods of investigating the phrasal speech of patients with aphasia from a linguistic viewpoint. The author focuses on the need for a multidimensional (structural, semantic and communicative) study of the syntax of phrasal speech in aphasia. The article analyzes domestic and foreign scientific literature on the issue under research and describes the main linguistic aspects of the study of speech syntax. Based on the analysis of literature data, the author has worked out a methodologically well-grounded method of research, outlined the structure and content of the methods of logopedic examination and linguistic analysis of the speech of persons with aphasia, and formulated the evaluation criteria. The material of linguistic analysis consists of samples of speech production obtained during logopedic examination. The article presents the preliminary results of assessing the state of phrasal speech in patients with aphasia. The subsequent comprehensive study of the speech syntax impairments (structural, semantic, and communicative) can make it possible to justify the choice of a strategy for personalized rehabilitation of the communicative function of speech and to determine the resources for increasing the effectiveness of pedagogical (logopedic) intervention in the system of rehabilitation of patients with aphasia.
Key words: logopedics, aphasia, speech disorders, persons with speech disorders, speech development, speech, phrasal speech, syntax, methods of examination

Для цитирования:

Корецкая, Е. С. Лингвистические аспекты исследования фразовой речи пациентов с афазией / Е. С. Корецкая. — Текст : непосредственный // Special Education. – 2023. – №2 . – С. 52-64.

For citation

Koretskaya, E. S. (2023). Linguistic Aspects of the Study of Phrasal Speech of Patients with Aphasia // Special Education. – 2023. – №2 . – P. 52-64.