Файл статьи: PDF
Аннотация: Исследование посвящено сознанию, его пониманию в различных дисциплинах и научных школах и формированию сознания у младенца. Представлены различные определения сознания, а также высших когнитивных функций (мышления, интеллекта, рассудка и разума), существование которых обеспечивается сознанием. Показано, что по мере транскрипции базовых кантианских понятий в англоязычной и русскоязычной терминологии произошли определенные смысловые смещения, существенно отражающиеся на адекватности употребления этих понятий. В практической деятельности, в частности в медицине, во главу угла поставлено определение уровня сознания, в связи с чем приведены основные клинические шкалы для стратификации состояний сознания у взрослых. Актуально понимание применимости категории «сознания» к новорожденному ребенку и ребенку раннего возраста. Представлены попытки маскировки данного понятия терминами «habituation» и «alertness» в неонатологии, даны определения и уровни изменения этих состояний. Формирование сознания в общепринятом понимании связывается с процессами появления памяти у младенца во временном промежутке 48—60 недель постменструального возраста, то есть в период «основной неврологической трансформации». Продемонстрированы различные возможные индикаторы возникновения сознания (в частности, поздняя медленная волна). В заключение высказано предположение о возможных причинах противоречивости понимания сознания в целом и у младенца в частности, связанных с феноменологической редукцией.
Ключевые слова: младенец; сознание; высшие когнитивные функции; двигательные реакции; индикаторы сознания.
Abstract: The article deals with consciousness, its understanding in various disciplines and scientific schools and the formation of consciousness in an infant. The article provides different definitions of con-sciousness and the higher cognitive functions (thinking, intellect, reason and sense), the existence of which is effected by consciousness. The authors show that transcription of the basic Kantian concepts in English and Russian terminology has led to certain semantic shifts which have had a significant impact on the adequate usage of these concepts. In practical activity, and specifically in medicine, the level of consciousness is of primary importance. In this connection, the study contains the main clinical scales to stratify the state of consciousness in adults. The application of the category of “consciousness” with reference to an infant is quite urgent. The article describes the attempts to mark this notion with the terms “habituation” and “alertness” in neonatology, defines them and enumerates the levels of these states fluctuation. It is common practice to associate the formation of consciousness with the processes of emergence of memory in infants at the postmenstrual ages of 48-60 weeks, i.e. during the period of the “basic neurological transformation”. The study demonstrates various indicators of emergence of consciousness (and specifically late slow wave). The conclusion contains a supposition about the possible reasons of controversial understanding of consciousness in general and in infants in particular, associated with phenomenological reduction.
Key words: infant; consciousness; higher cognitive functions; motor response; consciousness indicators; habituation; alertness.