Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье представлен исторический аспект становления коррекционно-педагогической помощи людям с нарушениями зрения как в России, так и в Европе, а также раскрывается современное состояние тифлопедагогической помощи младенцам с нарушениями зрения в России. Анализ развития системы обучения детей с нарушениями зрения позволил определить теоретические основы и научные подходы к организации ранней специальной психолого-педагогической помощи младенцам и их родителям. Для подробного изучения были взяты в работу теоретические и методологические труды педагогов, дефектологов, психологов, медиков и физиологов по проблеме исследования. В настоящее время в России на законодательном уровне разработаны акты, правовые документы и адаптированные общеобразовательные программы для работы с детьми, имеющими нарушения здоровья, в том числе офтальмологические заболевания. Однако точный порядок предоставления и объем коррекционно-педагогической помощи детям раннего возраста в существующих документах не прописаны, а методических рекомендаций по ее реализации в рамках работы различных социальных институтов не создано. Поэтому на сегодняшний день важное место занимает профессиональная подготовка и переподготовка тифлопедагогов, создание совершенной системы ранней медико-психолого-педагогической помощи с учетом изучения реального состояния здоровья и образовательных потребностей младенцев с нарушениями зрения, в том числе разработка дифференцированного содержания индивидуальных программ для обучения детей раннего возраста с заболеваниями органа зрения.
Ключевые слова: социализация детей; младенцы; дошкольная тифлопедагогика; нарушения зрения; дети с нарушениями зрения; тифлопедагогическая помощь; комплексная реабилитация; ранний возраст; психическое развитие; раннее вмешательство.
Abstract: The article presents the historical aspect of the formation of rehabilitation-pedagogical assistance to people with visual impairments both in Russia and in Europe, and also reveals the current state of tiflopedagogical support for infants with visual impairments in Russia. Analysis of the development of the system of education of children with visual impairments allowed determining the theoretical foundations and scientific approaches to the organization of early special psycho-pedagogical support for infants and their parents. Theoretical and methodological works of pedagogues, defectologists, psychologists, physicians and physiologists on the problem under research were opted for a detailed study. Currently, acts, legal documents and adapted general education programs have been developed in Russia at the legislative level for work with children with health problems, including ophthalmological diseases. However, the exact procedure of providing and the amount of rehabilitation-pedagogical support for young children are not specified in the existing documents, and no guidelines for the methods of its implementation in various social institutions have been created. So, today, professional training and retraining of tiflopedagogues and creation of a proper system of early medico-psycho-pedagogical support, based on the study of real health and educational needs of infants with visual impairments, including the development of differentiated content of individual programs for the education of children at an early age with visual disorders, occupy an exceptionally significant place.
Key words: socialization of children; infants; preschool tiflopedagogy; visual impairments; children with visual impairments; tiflopedagogical support; complex rehabilitation; early age; psychological development; early intervention.