Рубрика: УЧЕНЫЕ — ПРАКТИКАМ
Файл статьи: PDF
Аннотация: Статья посвящена проблеме читательской деятельности студентов нефилологических факультетов. Цель авторов — показать возможности повышения мотивации студентов к изучению дисциплин общекультурного и профессионального циклов за счет выявления междисциплинарных связей. На материале романа Валерия Вотрина «Логопед» (2013) рассматриваются философские вопросы связи языка и менталитета, влияния языка на формирование национальных базовых ценностей и аксиологических предпочтений. Показано, что материал романа позволяет также поставить ряд вопросов, важных для профессии логопеда: возможности адекватно передавать на письме особенности различных логопедических диагнозов, ценности орфоэпических норм и особенностей коммуникативного поведения. Материал статьи может быть положен в основу внеаудиторных мероприятий (дискуссии, круглого стола, диспута), направленных на подготовку студентов к профессиональной деятельности, на формирование мировоззренческих убеждений в области языка и речи. Данный в конце статьи глоссарий позволяет закрепить и расширить профессиональный тезаурус студентов. Изучение романа В. Вотрина открывает возможности для развития общекультурной компетенции студента Института специального образования, выпускника направления «Специальное (дефектологическое) образование», его способности использовать философские, социо-гуманитарные, естественно-научные знания для овладения научным мышлением и ориентирования в современном информационном пространстве.
Ключевые слова: читательская деятельность; массовая литература; романы; русская литература; русские писатели; логопеды; орфоэпия; антиутопии; студенты.
Abstract: The paper is devoted to the issue of reading by the students of non-philological faculties. The authors’ objective is to show the opportunities for increasing the students’ motivation to study universal cultural and professional courses by means of revealing interdis-ciplinary links. The novel “The Logopedist” written by Valeriy Votrin in 2013 is taken as a basis for discussion of the philosophical issues of connection between language and mentality, the role of the language in shaping the basic national values and axiological preferences. The authors show that the novel’s narrative also allows raising a number of issues, which are important for the job of a speech therapist, namely, the possibility to correctly render in writing the peculiarities of various logopedic diagnoses, the significance of pronunciation norms, and the peculiarities of communicative behavior. The paper may be used as a guide for extracurricular activities (such as debate, roundtable discussion, or dispute) aimed at preparing students for their professional career and at shaping worldview beliefs in the field of language and speech. The glossary given at the end of the paper allows the teacher to consolidate and to widen the professional vocabulary of the students. The study of the novel by V. Votrin opens major opportunities for the student of the Institute of Special Education of the Ural State Pedagogical University and the graduate in the area of “Special (Defectological) Education” to develop their general cultural competences and their ability to use philosophical, socio-humanitarian, and scientific knowledge for mastering academic thinking and orientation in the contemporary educational space.
Key words: reading; mass literature; novels; Russian literature; Russian writers; logopedists; orphoepics; dystopias; students.